Få et sneakpeak på forsiden til ‘STATUS’
Se hvordan forsiden på STATUS ca. kommer til at se ud!
Forsiden til STATUS skal illustrere en samtidsroman om nogle ca. 40-årige mennesker, der stopper op fordi de oplever skilsmisse, stressnedbrud, parforholdsproblemer, forskellige slags misbrug og en masse andet tidstypisk ….
Puh, det er svært!
Det må være noget med at se tilbage, gøre op med illusioner og drømme, tænkte jeg…
Men det er jo ikke særlig konkret! Og det lugter i min optik langt væk af en forside med nogle løse, abstrakte streger. Som slet ikke sætter noget i gang og derfor ikke siger mig noget som helst! Jeg kan selv finde på at fravælge bøger af den grund.
En intetsigende forside er no-go
For mig er intetsigende forside lig med intetsigende indhold. Eller som minimum signalerer det et indhold, der ikke er brugt kreativ tid på. (Undskyld til udvalgte forfattere…)
Hvorfor er der en overfyldt hylde på forsiden?
Efter mange, lange og inspirerende snakke med min gode ven, skivemakker og illustrator Mons Rene Andersen , fik vi dog alligevel arbejdet os ind på noget med en overfyldt hylde…
Den overfyldte hylde skulle selvfølgelig illustrere et overfyldt liv. Derudover er insiderforklaringen, at ‘billedet’ af den fyldte hylde stammer fra en scene i bogen, hvor hovedpersonen Lisbeth ankommer til en reunion i et fugtigt sommerhus. Her er hun omgivet af alskens ragelse og føler sig klaustrofobisk:
Hun træder forsigtigt ind i stuen, der viser sig at ligne en cigarkasse med sænkede lofter og gulnet fyrretræ med mørke knaster. Hun hiver efter vejret, føler sig omringet. Overalt er der møbler i alle træsorter og fra alle årtier, og der lugter hengemt og surt fra det plettede grå gulvtæppe. Vindueskarmene og reolerne bugner af lysestager med og uden lystumper, vaser med plasticblomster og fade med dimser, der kæmper om pladsen med strandsten og souvenirs. Alle vandrette flader er besat.
Citat fra STATUS: Lisbeth ankommer til festen.
Fra loppemarkedsrod til symboler på status og 40-års liv
Hyldeidéen udviklede sig fra at være en amagerhylde med skrammel (man kom desværre til at tænke på loppemarked mere end på statusovervejelser) til at være en hylde med ting, der på forskellige vis symboliserede personerne eller bihistorierne i romanen.
Vi endte dermed med en sættekasse (mindre ‘mormor’ end en amagerhylde, mere ‘velordnet’ som deres liv) med elementer og symboler fra bogens subplots og fra 40-åriges liv generelt. Der er referencer til bl.a. børn, bryllup, ansvar, statussymboler, ungdomsminder, studentertiden, piller, alkohol).
Jeg er er SÅ glad for den!
Jeg elsker simpelthen billeder/forsider, man kan gå på opdagelse i!
Her er et sneakpeak på en tidlig version af forsiden. Siden da er den blevet ‘forfinet’ med flere gode ting. Og selvfølgelig med mit navn og titlen i midten: